Pedagogická koncepce lesního klubu Sedmikvítek
Principy naší práce
- fungujeme jako nezisková, na státu nezávislá organizace (zapsaný spolek);
- jsme otevřeni spolupráci, dialogu a zapojení rodičů jako členů spolku;
- naší prací je výčet provozní,
administrativní, finanční, účetní
a pedagogicko-enviromentalní činnosti spolku; - všichni členové týmu se neustále dále učí v rámci celoživotního vzdělávání;
- součástí naší práce je sebereflexe a reflexe pedagogické činnosti jako základní předpoklad dobré práce pro Lesní klub Sedmikvítek (pravidelné týmové porady, zpětná vazba, supervize).
Základní východiska naší práce
- Věříme, že nejlepším prostředím pro zdravý psychomotorický vývoj dětí je přirozené prostředí - příroda (les, louka, rybník, potok, skály...).
- Vycházíme z poznatků vývojové psychologie a z individuálních potřeb dítěte.
- Respektujeme děti jako plnohodnotné inteligentní bytosti, které v jejich růstu laskavě a vědomě doprovázíme.
- Učíme děti k samostatnosti, lásce k sobě, k druhým, ke komunitě, k Zemi.
- Vlastním příkladem děti učíme respektující komunikaci a laskavému chování vůči druhým bytostem.
- Vlastním příkladem zvnitřňujeme dětem základní společenské normy.
- Vedeme děti k udržitelnému a zdravému způsobu života.
Komunikace s dětmi a rodiči
- Pracujeme s metodami nenásilné a transparentní komunikace a dle metodiky "Respektovat a být respektován".
- Slušnost a akceptace každé jedinečné bytosti.
- Podpora vnitřní motivace dětí.
- Uplatňování principu přirozeného důsledku.
- Práce s konflikty a vedení dětí k samostatnosti v jejich řešení.
Pedagogická koncepce průvodce lesního klubu Sedmikvítek
- Závazným dokumentem jsou Standardy kvality pedagoga v lesní mateřské škole sepsané Asociací lesních mateřských škol, jejímž jsme dlouholetým členem.
Dále vycházíme z těchto pedagogických směrů:
- Montessori pedagogika (pomáháme dětem k jejich rozvoji díky poznatkům vývojové psychologie a vnímáme individuální potřeby dítěte v procesu poznávání a učení).
- Waldorfská pedagogika (grafomotorika, tradice a slavnosti, výtvarné vyjádření, rozvoj citlivosti vůči člověku a přírodě).
- Environmentální výchova a vzdělávání v každodenním fungování.
- Intuitivní pedagogika založená na pozorování a na aktivním naslouchání potřeb jednotlivce i celé skupiny. Děti pracují v přirozeném prostředím, nemají ve školce téměř žádné tzv. "ready made" hračky, díky imaginaci vytvářejí hru, kooperují a jsou v plné přítomnosti. Vnímají prostředí smysly, rozvíjí svůj postřeh a pozorovací talent, stávají se citlivými a pozornými tvůrci na své cestě životem.
- Estetika a výtvarné vyjádření (landart, práce s přírodním materiálem, barvy a kompozice, podpora svobodné umělecké tvorby).
- Demokratické fungování (vzájemný respekt a úcta, možnost svobodné volby, spoluúčast při rozhodování).
Předškolní příprava dětí
Denní program je sestavou aktivit, které celistvě rozvíjejí a podporují zdravý a spokojený psychomotorický vývoj dětí ve věku od 3 do 6/7 let.
- Nácvik samostatnosti, praktické činnosti každodenního života.
- Verbální vyjadřování v podobě slova v komunitním kruhu na zadané téma (ráno a odpoledne).
- Rozvoj jemné a hrubé motoriky.
- Senzomotorická cvičení.
- Hry podporující sociální fungování ve skupině.
- Rozvoj emoční inteligence.
- Průvodci učí děti vlastním příkladem lásce k přírodě, zvnitřňují u dětí důležitost ochrany našeho životního prostředí.
Průvodci se věnují prevenci deficitu dílčích funkcí a za tímto účelem tvoří každý den přípravu programu. Příprava sestává z aktivit, které rozvíjejí základní kognitivní, motorické a percepční funkce u předškolních dětí.
Děti, které následující rok nastoupí k povinné školní docházce, pracují v menší skupině předškoláků (do 8 dětí), denně cca 20 - 30min, v rámci předškolní přípravy.
Společenská odpovědnost a trvale udržitelný rozvoj pro celou komunitu rodičů, dětí a přátel Sedmikvítku je společný cíl, na kterém nám záleží.
Výhody/ Filozoficko-etická nadstavba LK Sedmikvítek
- Enviromentální výchova
- Ekologické aktivity a vzdělávání (sázení stromů, úklid okolí, podpora bezobalového nakupování, SWAP - výměnný bazar apod.).
- Zážitkové učení poznávání a bádání v přírodě.
- Rozvoj pohybových dovedností (různé sportovní aktivity).
- Volnočasové aktivity pro komunitu (slavnosti, společné výjezdy do hor a na vodu).
- Vzdělávací a podpůrné aktivity pro komunitu (přednášky, besedy, workshopy, rodičovské kruhy).
- Je pro nás zásadní zdravé stravování dětí. Snažíme se o vyváženost a kvalitu dodávaných obědů. Často nakupujeme a vaříme společně s dětmi.
- Mužský prvek v týmu průvodců (mužský vzor).
- Každý den mají rodiče k dispozici fotografické a písemné zprávy, příp. video záznamy.
- Možnost využití jurty vč. dalšího zázemí pro členy spolku. Možnost zapojení do aktivit spolku.
Měsíční témata
(ve šk. roce 2022/23 bude více pracovat s Kolem roku podle tradiční čínské medicíny a zařadíme i výchovu ke ctnostem)
ZÁŘÍ
Já a kolektiv - přes podzim
Sv. Václav - patronství, seznamování ve školce s prostředím a ostatními, pravidla
Sv. Michael - překonávání strachu, odvaha - přemožení draka
Dožínky, dozrávání plodin - sklizeň
Podzimní rovnodennost
ŘÍJEN
Jídlo - vypěstované a sklizené plodiny - cesta jídla k nám a v nás
Měsíc stromů
Státní svátek - založení ČR - vlast a my
Den stromů
Vítr - využití živlu
LISTOPAD
Dušičky - téma smrti, umírání, loučení
Sv. Martin - zkracování dne, ubývání vnějšího světla a větší potřeba vnitřního, zklidnění a usebrání. Soucit, přátelství, sdílnost, pospolitost, pomoc bližnímu
Vítr
Téma odlišnosti - rasová, zdravotní postižení...
PROSINEC
Já a rodina - přes zimu
Měsíc rodiny a pospolitosti, čas příběhů a světla - vyvrcholení vnitřního světla (příchodem Ježíše)
Advent a adventní spirála
Mikuláš - obdarování, pomoc bližnímu
Zimní slunovrat
Vánoce - divadlo, koledy
Vyprávění
LEDEN
Tři králové - dobročinnost, pomoc bližnímu, transformace - začátek nového roku - čas vizí a revizí
Svíčka - slití zbytků z minulého roku - symbol transformace
Knihy a ilustrace - čtení, výroba vlastní knihy
ÚNOR
Hromnice - Imbolc
Masopust - karneval - masky, téma identity, nevázané veselí, odložení přetvářky, improvizace, divadlo - hraní rolí
Řemesla a povolání - co dělají rodiče dětí, co by chtěli jednou dělat děti... Manuální rukodělné práce a vytváření
BŘEZEN
Morana - loučení se zimou, očista těla i duše
Počátek jara, obnova mízy
Jarní rovnodennost
Domy a doupata
DUBEN
Já a ty = my (partnerství, láska) - přes jaro + Já a tělo
Velikonoce - znovuzrození, víra, oběť pro druhé, hledání osobní cesty
Klíčení a mláďata
Oslava jara, plodnosti a života
Beltine - pálení čarodějnic, nadpřirozené bytosti
KVĚTEN
Májka - láska, mláďata, partnerství a rodina
Otevírání studánek - živel vody
Zodpovědnost - pro předškoláky
ČERVEN
Já a svět - cestování
Dozrávání plodů
Pasování a přechodový rituál předškoláků
Sv. Jan - cesta, tajemno a magie, hledání zlatého kapradí - sebe sama - iniciace, bylinky (Sedmero kvítí), lesní bytosti