Pedagogická koncepce lesního klubu Sedmikvítek

Principy naší práce

  • fungujeme jako nezisková, na státu nezávislá organizace (zapsaný spolek);
  • jsme otevřeni spolupráci, dialogu a zapojení rodičů jako členů spolku;
  • naší prací je výčet provozní, administrativní, finanční, účetní
    a pedagogicko-enviromentalní činnosti spolku;
  • všichni členové týmu se neustále dále učí v rámci celoživotního vzdělávání;
  • součástí naší práce je sebereflexe a reflexe pedagogické činnosti jako základní předpoklad dobré práce pro Lesní klub Sedmikvítek (pravidelné týmové porady, zpětná vazba, supervize).

Základní východiska naší práce

  • Věříme, že nejlepším prostředím pro zdravý psychomotorický vývoj dětí je přirozené prostředí - příroda (les, louka, rybník, potok, skály...).
  • Vycházíme z poznatků vývojové psychologie a z individuálních potřeb dítěte.
  • Respektujeme děti jako plnohodnotné inteligentní bytosti, které v jejich růstu laskavě a vědomě doprovázíme.
  • Učíme děti k samostatnosti, lásce k sobě, k druhým, ke komunitě, k Zemi.
  • Vlastním příkladem děti učíme respektující komunikaci a laskavému chování vůči druhým bytostem.
  • Vlastním příkladem zvnitřňujeme dětem základní společenské normy.
  • Vedeme děti k udržitelnému a zdravému způsobu života.

Komunikace s dětmi a rodiči

  • Pracujeme s metodami nenásilné a transparentní komunikace a dle metodiky "Respektovat a být respektován".
  • Slušnost a akceptace každé jedinečné bytosti.
  • Podpora vnitřní motivace dětí.
  • Uplatňování principu přirozeného důsledku.
  • Práce s konflikty a vedení dětí k samostatnosti v jejich řešení.

Pedagogická koncepce průvodce lesního klubu Sedmikvítek

  • Závazným dokumentem jsou Standardy kvality pedagoga v lesní mateřské škole sepsané Asociací lesních mateřských škol, jejímž jsme dlouholetým členem.

Dále vycházíme z těchto pedagogických směrů:

  • Montessori pedagogika (pomáháme dětem k jejich rozvoji díky poznatkům vývojové psychologie a vnímáme individuální potřeby dítěte v procesu poznávání a učení).
  • Waldorfská pedagogika (grafomotorika, tradice a slavnosti, výtvarné vyjádření, rozvoj citlivosti vůči člověku a přírodě).
  • Environmentální výchova a vzdělávání v každodenním fungování.
  • Intuitivní pedagogika založená na pozorování a na aktivním naslouchání potřeb jednotlivce i celé skupiny. Děti pracují v přirozeném prostředím, nemají ve školce téměř žádné tzv. "ready made" hračky, díky imaginaci vytvářejí hru, kooperují a jsou v plné přítomnosti. Vnímají prostředí smysly, rozvíjí svůj postřeh a pozorovací talent, stávají se citlivými a pozornými tvůrci na své cestě životem.
  • Estetika a výtvarné vyjádření (landart, práce s přírodním materiálem, barvy a kompozice, podpora svobodné umělecké tvorby).
  • Demokratické fungování (vzájemný respekt a úcta, možnost svobodné volby, spoluúčast při rozhodování).

Předškolní příprava dětí

Denní program je sestavou aktivit, které celistvě rozvíjejí a podporují zdravý a spokojený psychomotorický vývoj dětí ve věku od 3 do 6/7 let.

  • Nácvik samostatnosti, praktické činnosti každodenního života.
  • Verbální vyjadřování v podobě slova v komunitním kruhu na zadané téma (ráno a odpoledne).
  • Rozvoj jemné a hrubé motoriky.
  • Senzomotorická cvičení.
  • Hry podporující sociální fungování ve skupině.
  • Rozvoj emoční inteligence.
  • Průvodci učí děti vlastním příkladem lásce k přírodě, zvnitřňují u dětí důležitost ochrany našeho životního prostředí.

Průvodci se věnují prevenci deficitu dílčích funkcí a za tímto účelem tvoří každý den přípravu programu. Příprava sestává z aktivit, které rozvíjejí základní kognitivní, motorické a percepční funkce u předškolních dětí.

Děti, které následující rok nastoupí k povinné školní docházce, pracují v menší skupině předškoláků (do 8 dětí), denně cca 20 - 30min, v rámci předškolní přípravy.

Společenská odpovědnost a trvale udržitelný rozvoj pro celou komunitu rodičů, dětí a přátel Sedmikvítku je společný cíl, na kterém nám záleží.

Výhody/ Filozoficko-etická nadstavba LK Sedmikvítek

  • Enviromentální výchova
  • Ekologické aktivity a vzdělávání (sázení stromů, úklid okolí, podpora bezobalového nakupování, SWAP - výměnný bazar apod.).
  • Zážitkové učení poznávání a bádání v přírodě.
  • Rozvoj pohybových dovedností (různé sportovní aktivity).
  • Volnočasové aktivity pro komunitu (slavnosti, společné výjezdy do hor a na vodu).
  • Vzdělávací a podpůrné aktivity pro komunitu (přednášky, besedy, workshopy, rodičovské kruhy).
  • Je pro nás zásadní zdravé stravování dětí. Snažíme se o vyváženost a kvalitu dodávaných obědů. Často nakupujeme a vaříme společně s dětmi.
  • Mužský prvek v týmu průvodců (mužský vzor).
  • Každý den mají rodiče k dispozici fotografické a písemné zprávy, příp. video záznamy.
  • Možnost využití jurty vč. dalšího zázemí pro členy spolku. Možnost zapojení do aktivit spolku.

Měsíční témata

(ve šk. roce 2022/23 bude více pracovat s Kolem roku podle tradiční čínské medicíny a zařadíme i výchovu ke ctnostem)


ZÁŘÍ

  • Já a kolektiv - přes podzim

  • Sv. Václav - patronství, seznamování ve školce s prostředím a ostatními, pravidla

  • Sv. Michael - překonávání strachu, odvaha - přemožení draka

  • Dožínky, dozrávání plodin - sklizeň

  • Podzimní rovnodennost

ŘÍJEN

  • Jídlo - vypěstované a sklizené plodiny - cesta jídla k nám a v nás

  • Měsíc stromů

  • Státní svátek - založení ČR - vlast a my

  • Den stromů

  • Vítr - využití živlu

LISTOPAD

  • Dušičky - téma smrti, umírání, loučení

  • Sv. Martin - zkracování dne, ubývání vnějšího světla a větší potřeba vnitřního, zklidnění a usebrání. Soucit, přátelství, sdílnost, pospolitost, pomoc bližnímu

  • Vítr

  • Téma odlišnosti - rasová, zdravotní postižení...

PROSINEC

  • Já a rodina - přes zimu

  • Měsíc rodiny a pospolitosti, čas příběhů a světla - vyvrcholení vnitřního světla (příchodem Ježíše)

  • Advent a adventní spirála

  • Mikuláš - obdarování, pomoc bližnímu

  • Zimní slunovrat

  • Vánoce - divadlo, koledy

  • Vyprávění

LEDEN

  • Tři králové - dobročinnost, pomoc bližnímu, transformace - začátek nového roku - čas vizí a revizí

  • Svíčka - slití zbytků z minulého roku - symbol transformace

  • Knihy a ilustrace - čtení, výroba vlastní knihy

ÚNOR

  • Hromnice - Imbolc

  • Masopust - karneval - masky, téma identity, nevázané veselí, odložení přetvářky, improvizace, divadlo - hraní rolí

  • Řemesla a povolání - co dělají rodiče dětí, co by chtěli jednou dělat děti... Manuální rukodělné práce a vytváření

BŘEZEN

  • Morana - loučení se zimou, očista těla i duše

  • Počátek jara, obnova mízy

  • Jarní rovnodennost

  • Domy a doupata

DUBEN

  • Já a ty = my (partnerství, láska) - přes jaro + Já a tělo

  • Velikonoce - znovuzrození, víra, oběť pro druhé, hledání osobní cesty

  • Klíčení a mláďata

  • Oslava jara, plodnosti a života

  • Beltine - pálení čarodějnic, nadpřirozené bytosti

KVĚTEN

  • Májka - láska, mláďata, partnerství a rodina

  • Otevírání studánek - živel vody

  • Zodpovědnost - pro předškoláky

ČERVEN

  • Já a svět - cestování

  • Dozrávání plodů

  • Pasování a přechodový rituál předškoláků

  • Sv. Jan - cesta, tajemno a magie, hledání zlatého kapradí - sebe sama - iniciace, bylinky (Sedmero kvítí), lesní bytosti